Romy Lamers: “Mijn betrokkenheid begon tijdens mijn promotieonderzoek naar het effect van keuzehulpen op de besluitvorming van patiënten met BPH. Ik zag hoe belangrijk het is dat patiënten goed geïnformeerd zijn om een keuze te maken die past bij hun situatie.
Op initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Urologie (NVU) ontwikkelden we met collega’s de BPH keuzehulp, afgestemd op de behoeften van patiënten en zorgverleners. ZorgKeuzeLab was hierbij betrokken als ontwikkel- en implementatiepartner. De medische inhoud is gebaseerd op Nederlandse en Europese richtlijnen.”
“Ik zet de keuzehulp dagelijks in. Zodra er meerdere behandelopties zijn, reik ik de keuzehulp uit. Vaak gebeurt dit tussen twee consulten in, zodat patiënten thuis rustig de informatie kunnen doornemen. Hierdoor zijn ze beter voorbereid en verloopt het vervolgconsult efficiënter en persoonlijker.
Soms geef ik de keuzehulp pas later mee. Hierbij informeren we patiënten op voorhand over de verschillende keuzes. Vervolgens bellen patiënten zelf terug om hun keuze door te geven. Dit bespaart tijd zonder concessies aan de kwaliteit van zorg.”
“Patiënten komen beter voorbereid naar het gesprek. Ze stellen gerichte vragen en denken actief mee, wat leidt tot effectievere gesprekken. Ik merk dat veel van mijn patiënten een goed beeld hebben van de verschillende behandelmogelijkheden. Ze voelen zich zekerder over hun afwegingen en hun keuze. Dit vergroot hun gevoel van controle en autonomie.
In de keuzehulp lezen ze over mogelijke behandelingen, ook die niet in elk ziekenhuis worden aangeboden. De keuzehulp kan er dus ook voor zorgen dat er minder praktijkvariatie is.”
“Veel van mijn patiënten geven aan erg tevreden te zijn met de manier waarop de informatie is gepresenteerd. Ze begrijpen beter wat de verschillende behandelingen betekenen. Hierdoor voelen ze zich goed voorbereid op het gesprek waarin we samen de keuze maken.”
“De keuzehulp heeft een belangrijke rol gespeeld in het realiseren van samen beslissen. De keuzehulp maakt de patiënt een volwaardige gesprekspartner. Door hen vooraf goed te informeren, verschuift de focus in het consult van uitleg geven naar samen afwegen. Het keuzeproces wordt veel meer een samenwerking, waarbij ik als zorgverlener niet alleen mijn medische expertise deel, maar ook mijn patiënt help de juiste keuze te maken op basis van hun eigen voorkeuren en waarden.”
“De grootste uitdaging was om de keuzehulp op een efficiënte manier te integreren in het zorgproces. Aanvankelijk was er wat weerstand, vooral door onbekendheid met de tool. Maar door goede uitleg en training binnen het team verdween die snel. Nu wordt de keuzehulp veel ingezet.
Een ander belangrijk punt is de continue evaluatie van de keuzehulp, zodat deze up-to-date blijft. Bij updates van guidelines passen we de keuzehulp hierop aan. Ook nemen we feedback van patiënten en zorgverleners mee. Zo blijven we de keuzehulp verbeteren.
“Mijn advies zou zijn om de keuzehulp te omarmen als een waardevol instrument voor patiëntgerichte zorg. Het is belangrijk dat zorgverleners zich niet alleen verdiepen in de tool, maar ook in de filosofie achter samen beslissen. Het vraagt om een verschuiving in hoe we naar besluitvorming kijken: niet langer eenzijdig, maar samen met de patiënt. Zorg ervoor dat je de keuzehulp goed implementeert in je zorgproces en wees bereid om te investeren in training en feedback. Dit zijn de sleutels voor succes.”
“Ik zie keuzehulpen als een belangrijk onderdeel van de toekomst van de zorg, omdat ze ons in staat stellen om zorg echt gepersonaliseerd te maken. Patiënten zullen steeds meer centraal staan in hun zorgproces, en keuzehulpen kunnen ons helpen om hen daarbij te ondersteunen. De BPH-keuzehulp is hier een mooi voorbeeld van. We staan pas aan het begin van het benutten van de potentie van digitale tools in de zorg, en ik verwacht dat ze alleen maar belangrijker zullen worden in de komende jaren.”
Zowel de ervaringen van Romy Lamers als wetenschappelijk onderzoek bevestigen de effectiviteit van de BPH keuzehulp als waardevolle ondersteuning bij het samen beslissen. Patiënten zijn beter voorbereid, en zorgverleners kunnen sneller en gerichter aansluiten bij hun wensen. Dit leidt tot betere zorg én hogere tevredenheid.
Lees het wetenschappelijke artikel
van der Wijden FC, de Angst IB, Lamers RED, Cuypers M, de Vries M, van Melick HHE, de Beij JS, Oerlemans DJAJ, van de Beek K, Kil PJM. Effectiveness of a web-based treatment decision aid for men with lower urinary tract symptoms due to benign prostatic hyperplasia. BJU Int. 2019 Jul;124(1):124-133. doi: 10.1111/bju.14646. Epub 2019 Mar 4. PMID: 30589205.
De BPH keuzehulp is voor mannen met LUTS / BPH klachten. De keuzehulp ondersteunt bij de keuzes:
Ben je als uroloog of verpleegkundige geïnspireerd geraakt, en wil je de meerwaarde van deze keuzehulp zelf ervaren? Bij alle teams is het gebruik van de keuzehulp binnen 3 tot 6 maanden routine geworden.
Met onze aanpak en implementatiepakket maken we het ook jouw team zo makkelijk mogelijk! Neem contact op met Ellen Parent, of vraag een proefpakket aan.
Ellen Parent, Projectleider ZorgKeuzeLab: ellen@zorgkeuzelab.nl